20 lutego

#219. Zawodowo od nowa - Jon Acuff



Tytuł: Zawodowo od nowa
Tytuł oryginału: Do Over: Rescue Monday,
Reinvent Your Work, and Never Get Stuck
Autor: Jon Acuff
Wydawnictwo: Edgard
Liczba stron: 240
Data wydania: 13 października 2016
Cena katalogowa: 34,90 zł


Nie mam w zwyczaju czytać opisów książek przed ich rozpoczęciem, bo często wiąże się to z ogromnymi spoilerami fabuły. Przy poradnikach nie ma takiej obawy, ale z przyzwyczajenia do opisów nie zaglądam. Przyznam, że przy Zawodowo od nowa dostałam coś zupełnie innego niż się spodziewałam, chociaż nie mogę powiedzieć, że było to złe. W moim przekonaniu nie ma poradników złych, bo w każdym z nich autorzy ubierają w piękne słowa rzeczy oczywiste i bardzo uniwersalne prawdy. W każdym znajdziemy motyw, który pokrywać się będzie z rzeczywistością. Zagadką przy tego typu książkach jest jedynie to, na ile wcielenie w życie prawd podanych na tacy przez autora, okaże się potrzebne konkretnemu czytelnikowi.
Zawodowo od nowa nie jest książką, z której dowiemy się jak rzucić pracę i zacząć jej poszukiwania od nowa, jak znaleźć zawód idealny i jak odnaleźć się w nowym miejscu, To książka, która wskazuje czytelnikowi, na co zwrócić uwagę w aktualnej pracy, aby świadomie zacząć budować swoją karierę.
W poprzednim roku pracowałam w trzech miejscach.
Z początkiem nowego roku przeszłam do kolejnej firmy, w której liczyłam na odnalezienie swojego miejsca na Ziemi. Okazuje się, że żadne z dotychczasowych miejsc pracy zupełnie nie jest tym, w którym chciałabym pracować do końca życia zawodowego, a wykonywanie narzuconych obowiązków w określonych ramach godzinowych staje się niczym innym jak udręką i więzieniem. Przed sobą mam jeszcze ładnych kilkadziesiąt lat pracy zanim doczekam się upragnionej emerytury i świętego spokoju (zakładam opcję, że uda mi się do niej dożyć), a przez to życie nie wydaje się być takie cudowne jak mi się wydawało, kiedy byłam jeszcze dzieckiem.
Od Zawodowo od nowa oczekiwałam sugestii w jaki sposób od nowa ułożyć sobie życie zawodowe, na co należy zwrócić uwagę, czym się kierować i jak sobie poradzić. Wiem, że dla niektórych może wydawać się to głupie, ale ja czasami w życiu potrzebuję zewnętrznego impulsu – np. właśnie takiego z książki – żeby przypomnieć sobie o czymś ważnym, co przypadkowo wyleciało mi z głowy albo zdać sobie sprawę, że coś co jest tak oczywiste, często jest przeze mnie pomijane. Część z tych kwestii o prowadzeniu życia zawodowego od nowa rzeczywiście zostało poruszonych w książce Jona Acuffa, jednak dla mnie temat okazał się jedynie napoczęty, a po lekturze czuję niewielki niedosyt. Autor podzielił książkę na cztery główne rozdziały – relacje, umiejętności, osobowość, zapał – w których prezentuje swój punkt widzenia na różne zawodowe kwestie, podając jednocześnie na talerzu porady i sposoby na ich wykorzystanie i wprowadzenie w życie, urozmaicając treści osobistymi lub zasłyszanymi historiami z życia wziętymi. Tu właśnie okazało się, że autor bardziej skupia się na przedstawieniu czytelnikowi życiowych przykładów, niż podaniu papki coachingowych sentencji. Pojawia się sporo informacji, które są oczywistą oczywistością, ale są też takie, których wprowadzenie w życie – oczywiście w celu zbudowania satysfakcji zawodowej – mogą stanowić wyzwanie. Inna część w moim przypadku zupełnie została pominięta.
Książkę czytało mi się szybko i przyjemnie, a część informacji w niej odnalezionych staram się wcielić w życie z nadzieją, że rzeczywiście przyniosą mi możliwość osiągnięcia większej satysfakcji zawodowej.

1 komentarz:

Copyright © rude recenzuje.